Viktigt inför inflyttning
Här listar vi de viktigaste sakerna du behöver göra innan du flyttar samt på inflyttningsdagen.
Här är det viktigaste du behöver tänka på inför inflytt
Här listar vi de viktigaste sakerna du behöver göra inför att du flyttar till Roslagsbostäder.
Teckna hemförsäkring
Alla som hyr sin bostad ska teckna en hemförsäkring för hyresrätt som hjälper dig ekonomiskt vid tex en vattenskada eller personskada. Roslagsbostäder har förhandlat en rabatt med Länsförsäkringar till våra hyresgäster.
Folkbokför dig på din nya adress
När du flyttar ska du enligt lag göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress.
Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten.
Internet
Du behöver flytta befintligt eller teckna nytt internetabonnemang. Läs mer på länken på hur du enklast gör det.
TV
Roslagsbostäder erbjuder digital-TV från Telia kostnadsfritt. Vilket kanalpaket som ingår beror på i vilken fastighet du bor (läs mer på länken). Du kan också välja att teckna ett IP-TV abonnemang för att få tillgång till fler kanaler.
Flytta posten
Klart din post ska flytta med dig. Men det sker inte automatiskt. Vill du ha eftersändning av post får du beställa det hos Svensk Adressändring mot en avgift.
El-avtal
Beroende på vilket område du flyttar till behöver du ta beslut om el-abonnemang. Ca 10 dagar innan du flyttar till en av våra bostäder kommer vi att anmäla din inflyttning till det bolag som äger elnätverket. Detta gör vi till Norrtälje Energi i Norrtälje/Rimbo och Hallstavik Elverk i Hallstavik. Om du flyttar till Älmsta, vänligen kontakta Vattenfall för flyttanmälan på egen hand. Debiteras elen av Roslagsbostäder så behöver du inte göra några val.
Var och när hämtar du nycklarna?
Tidigast på tillträdesdag kl 13.00 kan du hämta nycklarna på ditt distriktskontor. Är det en helgdag eller afton kan du hämta nycklar nästkommande vardag kl 13.00.
Norrtälje: Lommarvägen 12 (EJ Lommarv. 1)
Rimbo: Centralvägen 6
Hallstavik & Älmsta: Gottstavägen 8
Hur vill du betala hyran?
Hyran ska betalas i förväg varje månad. Vi erbjuder flera smidiga alternativ som exempelvis autogiro, e-faktura eller Kivra.
Vill ni har fler namn på dörren?
Har ni som bor i lägenheten olika efternamn? Fyll i fler namn på dörren på Mina sidor under menyn ”Mina ärenden”.
Du ska mötas av en ren lägenhet
Tidigare hyresgäst ska lämna lägenheten flyttstädad. Det innebär bland annat att alla ytor ska vara rena, fönster ska vara putsade, spis rengjord och förrådet tömt. Möts du av en ostädad lägenhet vänligen kontakta Roslagsbostäder omedelbart.
Läs besiktningsprotokollet noga
Innan den tidigare hyresgästen flyttar görs en besiktning på skicket av lägenheten. Du får protokollet i samband med att du hämtar nycklarna och du kan även läsa det på Mina sidor. Läs besiktningsprotokollet och kontrollera lägenheten noga om det finns några fel/skador som inte redan finns noterade i besiktningsprotokollet. Vissa skador kan upptäckas först när lägenheten är tom.
Om du upptäcker fel
- Om du upptäcker fel måste du inom 8 dagar från inflytt lämna in ett ärende på Mina sidor (under övriga frågor), alternativt skriftligt meddela distriktskontoret.
- Beskriv i ärendet vad som är fel, i vilket rum och bifoga foto.
Eventuella skador och onormalt slitage som finns noterat i protokollet kommer att debiteras föregående hyresgäst. Dessa skador åtgärdar Roslagsbostäder snarast möjligt, dock som längst tre månader efter inflyttning. Om du inte anmäler en ny skada du upptäckt till Roslagsbostäder finns risken att du blir ersättningsskyldig, för en skada som den avflyttande hyresgästen är skyldig till, den dagen du själv flyttar. Därför är det viktigt att du själv granskar lägenheten noga, läser besiktningsprotokollet och rapporterar eventuella skador omgående.
Du övertar nu lägenheten i befintligt skick och ansvaret för skötseln av den. Om du övertar utrustning som inte ingår som standard så ansvar du själv för dessa. Detta framgår av besiktningsprotokollet.
Skador som inte är åtgärdade?
Det händer att hyresgäster flyttar in i lägenheter där åtgärder behövs. Enligt hyreslagen måste dessa åtgärdas förs efter uppsägningstiden, det vill säga när du som ny hyresgäst flyttat in. Det här är bra att vara medveten om redan innan inflytt. Prata med förvaltaren på distriktet för att få mer information om planerade åtgärder.