Hoppa till innehåll

TV - för boende i fastigheter byggda innan år 2000

Just nu pågår ett byta av tekniken för att du som hyresgäst ska få en bättre TV-upplevelse. Om du nyttjar kabel-TV idag behöver du agera för att fortsatt se på TV efter den 25 november.

25 november släcks kabel-tv ned och ersätts med digital-tv

Som vi informerat samtliga beröra om med brev i september så pågår en förändring. Telia moderniserar tv-tekniken i våra fastigheter vilket innebär att tv-tjänsten Kabel-tv via antennuttaget kommer att släckas ned och ersättas av en tv-tjänst genom bredbandsnätet. Den nya tv-tjänsten bygger på modern teknik, har hög bildkvalitet och ger större flexibilitet.

Tjänsten kommer fortsatt vara kostnadsfri för dig och kanalutbudet kommer vara likt det som finns i det analoga kabel-tv nätet.

Du behöver agera - beställ boxen idag

Du behöver beställa en TV-box från Telia och aktivera tjänsten nu

Om du har kabel-TV idag behöver du, för att fortsatt kunna se på TV efter den 25 november, beställa och aktivera en ny digital tv-box från Telia omgående. Klicka på länken alternativt ring Telia på telefonnummer 020-202070 för att beställning den kostnadsfria tv-tjänsten som inkluderas i hyran.

Beställ box och aktivera digital TV på länken: 

En modern TV tjänst ingår i hyran

Digital-TV inkluderat i hyran

I fastigheter byggda innan år 2000 erbjuder Roslagsbostäder Telias kanalpaket TV och streaming Lagom med en digitalbox kostnadsfritt. Vid behov av support ringer du Telia på telefonnummer 020-202070.

Du som vill ha ett annat programpaket tecknar ett eget abonnemang med önskad leverantör i fibernätet. Dessa hittar du via bredbandswebben.se

 

 

Frågor och svar - nu ersätts kabeltv med digitaltv

Jag har problem med Kabel-TV signalen, var vänder jag mig?

Observera att efter den 25 november kommer TV signalen i kabel-tv nätet att stängas av och du kommer inte längre kunna se på TV. Du behöver beställa en TV box och aktivera digital-TV innan den 25 november för att fortsatt kunna se på TV.

Fram tills den 25 november om du har problem med din kabel-tv, vänligen felanmäl till Telia på nummer 0771-44 55 11.

 

Måste jag ha internet för att kunna koppla in tv-boxen och se på tv?

Nej du behöver inte ha internet. Saknar du internet kopplar du in tv-boxen direkt nätverksuttaget eller i mediaomvandlaren.

Hur installerar jag boxen?

Boxen går att ansluta trådlöst men om du saknar internet ansluter du den via nätverksuttaget i vardagsrummet. Om du har tv:n långt ifrån nätverksuttaget, se till att ha köpt hem en tillräckligt lång nätverkskabel. All annan utrustning du behöver kommer tillsammans med tv-boxen.

Telia har en guide för hur du kopplar in din tv-box och kommer igång med tv-tjänsten här: https://www.telia.se/support/tv-och-streaming/guider/koppla-in-teliaplay-hub

Om du är osäker be en närstående eller bekant om hjälp alternativt ring Telias kundtjänst på 020 20 20 70 så hjälper de till.

 

 

Hur påverkas internet och övriga fibertjänster?

Internet och övriga fibertjänster i det öppna fibernätet påverkas inte av förändringen för kabel-tv. Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt.

Alla övriga tjänster och erbjudanden i det öppna fibernätet hittar du på bredbandswebben

Jag behöver hjälp med installationen och aktivering, vem kan hjälpa mig?

Jag behöver hjälp med installationen och aktivering, vem kan hjälpa mig?

Börja med att beställa digitalboxen. När du fått hem boxen kan du följa Telias guide på sidan telia.se/komigang. Här är länken https://www.telia.se/support/tv-och-streaming/guider/koppla-in-teliaplay-hub Om du är osäker, be en närstående eller bekant om hjälp.

Telias personal kommer även att knacka på hos alla hyresgäster för att berätta om den nya tv-tjänsten och hjälpa till med installationen för dem som behöver. Håll utkik efter avisering i trapphuset.

Telias personal besöker områdena:

  • Hallstavik & Rimbo: från och med 23 september och en period framåt.
  • Norrtälje: från och med 30 september och en period framåt.

För att kunna få hjälp behöver du ha beställt och fått hem digitalboxen.

Du kan även ringa Telias kundtjänst på 020 20 20 70 så hjälper de till.

Jag saknar mobilt bank-id och/eller e-post - hur gör jag för att installera TV-tjänsten?

Telia legitimerar alltid sina kunder i butik, via telefon eller på telia.se och de kommer be dig legitimera dig när du beställer den kostnadsfria TV-boxen.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du beställer en personlig kod som du använder för alla dina ärenden hos Telia. Det kan du göra redan nu. Läs mer på telia.se/id.

Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar.

När du sen ska aktivera TV-boxen behöver du en e-postadress dit dina inloggningsuppgifter kan skickas. Om du saknar e-postadress föreslår vi att du uppger en närståendes e-postadress dit informationen kan skickas.

Telias personal som kommer ut på plats kan även hjälpa dig med aktiveringen.

Jag har redan tv från Telia, behöver jag göra något?

Om du har Telia som tv-leverantör sedan tidigare behåller du din tv-box och fortsätter använda tjänsten. Du kommer automatiskt få utbudet i Tv och streaming Lagom utan kostnad från det datum den nya tv-tjänsten finns tillgänglig i ditt hus.

Har du ett mindre utbud, till exempel Tv och streaming Start eller Mini behåller du din tv-box och fortsätter använda tjänsten.  Ditt nuvarande tv-utbud uppgraderas automatiskt till det större utbudet i Tv och streaming Lagom som du får helt kostnadsfritt.

Har du ett större utbud med Tv och streaming Max behåller du ditt utbud och din tv-box. Du får utbudet i Tv och streaming Lagom utan kostnad och får automatiskt ett rabatterat pris på det extra utbudet i Max från det att den nya tv-tjänsten från Telia finns tillgänglig i ditt hus.

Vilket tv- och streamingpaket kommer ingå i den nya tv-tjänsten?

Om du bor i en fastighet som är byggd innan år 2000 och tidigare hade kabel-tv kommer paketet Telia Tv och streaming Lagom kommer ingå i din hyra under hösten 2024. Kanalpaketet liknar det utbud som tidigare fanns i kabel-TV-nätet. Läs mer på telia.se/tvlagom

Har alla lägenheter samma kostnadsfria kanalutbud?

Nej, utbudet varierar beroende på fastighetens ålder och den tekniken som fanns tillgänglig när den uppfördes. Utbudet beror även på vilket avtal som gäller och vilken överenskommelse som har slutits med hyresgästföreningen.

I det befintliga avtalet med Telia öppen fiber har fastigheter byggda innan år 2000 Telia TV och streaming Lagom kostnadsfritt (läs mer på telia.se/tvlagom).

 För fastigheter byggda efter år 2000 som aldrig har haft ett kabel-tv nät har Roslagsbostäder och hyresgästföreningen kommit överens om att erbjuda Telia TV och streaming Start kostnadsfritt (läs mer på telia.se/produkt/kollektiv-start).

När får jag den nya tv-tjänsten?

I september skickar vi information till samtliga hyresgäster som berörs. Du ska då kontakta Telia och beställa en kostnadsfri digitalbox och aktivera tjänsten. Om du enbart tittar på tv via kabel-tv, ”tv via antennuttaget” och vill fortsätta titta på tv utan kostnad så kommer du behöva byta till den nya tv-tjänsten före den 25 november 2024.

Varför släcker ni ned kabel-tv som fungerar?

Telia moderniserar tv-tjänsten i våra hus. Kabel-tv kommer att stängas ned i fastigheter där det en gång installerades. Det här påverkar endast dig som bor i ett hus byggd innan år 2000.  Kabel-TV är en gammal teknik som är kostsam att underhålla. Tv-tjänsten via fiberteknik har bättre bildkvalitet och större flexibilitet än tidigare teknik. Med den nya tv-tjänsten kan du titta live och streama ditt tv-utbud både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingtjänsten Telia Play.

IP-TV ger en värld av möjligheter

Samtliga Roslagsbostäder lägenheter har tillgång till fibernätet vilket gör det möjligt för dig som vill att köpa ytterligare fibertjänster.

För dig som är intresserad av att abonnera på ytterligare IP-TV tjänster klicka på länken nedan. Där skriver du in din adress för att se tillgängliga leverantörer, aktuella kampanjer och beställer önskad tjänst.