Aktiva meddelanden och driftstörningar
Står du i vår bostadskö?
Arkiv
Kabel-tv utgår och ersätts med digital-tv
Fiber/TV/Internet i vigelsjöområdet är ur funktion
Tyvärr har en kabel grävts av i närheten av våra bostadsområden i Vigelsjö och alla fibertjänster så som internet och TV ligger nere.
Norrtälje energi arbetar med att lösa problemet så snart som möjligt, men det kan dröja flera dagar.
Avbrottet kan eventuellt påverka möjligheten att nå oss.
Tillfällig driftstörning på fiber (internet & TV) i Rimbo – Telia felsöker.
Den 8 jan öppnar vi intresseanmälan för lediga 2 ROK i nybyggda hyresrätter i Rimbo
Eventuella störningar i TV4
Kort avbrott i fiber (TV & Internet) pga teknisk uppdatering från Telia den 21 feb
Under 2023 till och med mitten 2024 lyfter Telia över alla kunder till en ny gemensam kommunikationsplattform för fiber. Nu är det Roslagsbostäders tur.
Alla fibertjänster påverkas någon gång 6.30 – 15.00 under ca 10-30 minuter.
När du märker att uppkopplingen bryts, gör ingenting. Efter 30 min, starta om utrustningen och allt ska fungera som vanligt.
Om du upplever problem kontakta kundtjänst hos din tjänsteleverantör (ej Roslagsbostäder).
Driftstörningar som kan påverka Mina sidor
Det kan vara så att det är problem att logga in på Mina sidor under dagen. Testa gärna lite senare igen.
Fotsatt problem med kabel-TV i kommunen
Felet kvarstår hos Telia, stort kabelbrott och de förväntas inte vara klart förrän under fredagen.
För närvarande är det problem med sändningen i kabel-Tv nätet över hela kommunen och Telia arbetar med att lösa problemet.
Problem med att komma fram till oss på telefon
Kort uppehåll i fibernätet i Norrtälje 5/7
Det är ett planerat avbrott i fibernätet på onsdag den 5 juni. Det påverkar boende i närheten av Lommarvägen, kvarteren:
- Violen, Blånklinten, Maskrosen, Linnean och Bryggården.
Gör intresseanmälan senast 16 oktober för de nya hyresrätterna i Rimbo
Just nu går det inte att ringa till oss, felsökning pågår. Du som hyresgäst kan kontakta oss via Mina sidor.
Vi önskar alla en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!
Just nu är det problem att komma fram till Roslagsbostäders växel och felanmälan på telefon
Planerat underhåll av Kabel TV den 19 oktober
Eventuellt avbrott i fiber i Norrtälje
IP Only har under natten utfört underhållsarbete och det kan eventuellt påverka möjligheten att komma åt internet i vissa fastigheter i Norrtälje:
Gnejsen, Graniten, Duvan, Eneberg.
Här finns en karta över var fastigheterna finns i Norrtälje:
https://www.roslagsbostader.se/distrikt/norrtalje/
Telia ändrar utbudet av kanaler i kabel-TV utbudet
Telia ändrar utbudet av kabel-TV kanaler från och 30 september 2022. I våra fastigheter som är byggda innan 2008 finns kabel-TV, alltså analog TV via ett antennuttag där Telias grundpaket finns att tillgå. Då Telia och deras samarbetspartner Viaplay Group inte kunnat komma överens om ett nytt avtal förändras nu utbudet av TV-kanaler och vissa kanaler byts ut mot andra.
På telia.se/tvinfo hittar ni alltid den senaste informationen. Här berättar Telia också varför detta sker, vilket innehåll man får istället och ger svar på vanliga frågor.
Här kan du läsa mer om TV hos Roslagsbostäder och vilka alternativ som finns:
Driftstörning på kabel-tv
Ett kabelfel mellan Stockholm och Norrtälje påverkar flera delar av kommunen. Telia arbetar med att åtgärda problemet.
Boende i Hallstavik uppmanas koka dricksvattnet
Dricksvattnet i Hallstavik är förorenat med bakterier.
Som en försiktighetsåtgärd ber vi att ni tills vidare kokar allt vatten som ska användas för matlagning, dryck, och tandborstning.
Norrtälje vatten och avfall meddelar så snart det är säkert att använda vattnet igen.
Kokningsrekommendation gäller till dess att vi har två godkända vattenprovresultat.
Läs mer på: www.nvaa.se/driftinfo
Driftstörning på fjärrvärmen i Rimbo
Violen 1 och 2 (Lommarvägen) varmvatten avstängt 24/8
Violen 1 och 2 på Lommarvägen
En läckande ledning behöver repareras på området och varmvattnet stängd så av för hela området på onsdag 24/8 I mellan 8.00-16.00
Varmvattnet kan komma att fungera tidigare än 16.00.
Kallvattnet kommer fungera som vanligt under tiden.
Vid frågor kontakta
Drifttekniker Tomas Messing
070-3536350.
Underhåll av fibernät i Norrtälje
Norrtälje Energi gör planerade underhållsarbeten i Huvudnoden i Norrtälje.
Detta kommer kunna beröra fiberförbindelser i Norrtälje Stadsnät som kan påverka Roslagsbostäders hyresgäster över hela kommunen.
Inklusive kabel-TV.
Telia får information som berör deras förbindelser.
Arbetena genomförs under tiden nedan.
Datum: 2022-03-23 – 2022-03-25 klockan 00:00 – 06:00
Datum: 2022-03-29 – 2022-03-31 klockan 00:00 – 06:00
Datum: 2022-04-05 – 2022-04-08 klockan 00:00 – 06:00
Datum: 2022-04-11 – 2022-04-13 klockan 00:00 – 06:00
Tyvärr kan vi inte säga exakt när och om enskilda förbindelser kan komma påverkas.
Om ni under dagen efter upplever att det är problem så hör gärna av er till Norrtälje Energis ansvarige tekniker.
Det gör ni på telefonnummer: 070-149 34 61.
Vi ber om ursäkt för eventuella störningar våra nödvändiga underhållsarbeten kan orsaka
Till våra hyresgäster
Problem med varmvatten i Hallstavik
Roslagsbostäder är tillfälligt stängt torsdagen den 7 oktober
Har du en fråga?
Vi har samlat svaren på 100 av de vanligaste frågorna i vårt frågeforum.
Vill du göra en felanmälan?
Felanmälan på telefon är stängt men det går som vanligt bra att lämna en digital felanmälan på Mina Sidor.
Har du ett akut fel i din lägenhet?
Ring vår jour på 0176 20 75 12.
Vill du prata med någon på Roslagsbostäder är du varmt välkommen att ringa mån-ons eller fredag den här veckan. Här finns våra kontaktuppgifter samt telefontider.
Tekniskt problem med att visa lediga lägenheter
Just nu upplever vissa problem att se våra lediga lägenheter på hemsidan. Vi arbetar på att lösa problemet. Vi rekommenderar er som vill se lediga lägenheter eller göra en intresseanmälan att ladda ned vår kostnadsfria app (Roslagsbostäder) alternativt använda en annan enhet exempelvis mobiltelefon eller en annan webbläsare (chrome, internet explorer, edge eller firefox).
Planerat underhåll av sidan ikväll kl 20.00 – 21.00
Logga in på Mina Sidor och möjligheten att söka lägenhet påverkas under den här tiden.
Underhållsspolning av vattenledningarna i Norrtälje
Tryckförändringar och missfärgat vatten kan förekomma fram till den 1 juli. Vattnet går bra att använda som vanligt.
Störningar i kabel-TV
SVT kanalerna ska fungera men i övrigt är utbudet tillfälligt begränsat. Om du saknar kanaler vänligen felanmäl till Telia på telefonnummer 0771-44 55 11
Planerat avbrott påverkar TV och Internet i Rimbo
Dessa områden i Rimbo kommer få ett avbrott på fiberleveransen den 12 maj under natten klockan 00:01-06:00.
Påverkar både Internet och Kabel-TV.
- Tågmästaren
- Sånglärkan
- Duvhöken
- Släggan
- Kajen
- Kråkan
Här ser du var fastigheterna finns på kartan: https://www.roslagsbostader.se/distrikt/rimbo/
Svara på hyresgästenkäten
När du och dina grannar svarar på enkäten hjälper ni oss att se vilka delar vi behöver prioritera vilket lägger grunden för vårt utvecklingsarbete de kommande åren. Enkäten delas ut till allas brevlådor och skickas även på mail till er som har uppgett en mailadress. Det går bra att svara postalt eller digitalt.
Är du nyfiken på Roslagsbostäders tillsammansodling?
Om du vill delta på mötet mailar du till pascal.letter@coompanion.se. Mer information om odlingen här: Roslagsbostäders hyresgäster tillsammansodlar.
Saknar du din e-faktura?
Några av er som valt e-faktura som betalsätt för hyran har inte fått någon e-faktura den här månaden. För att åtgärda det till nästa månad är det bästa du kan göra att ”starta om” kopplingen mellan oss och ditt konto. Det gör du genom att avregistrera dig från e-faktura från oss och sedan registrera dig på nytt för e-faktura.
Logga gärna in på Mina Sidor för att se din digitala hyresavi och genomför hyresbetalningen manuellt.
Vi ber om ursäkt för besväret.
Om du har några frågor går det bra att nå oss på 0176 20 75 00 eller se svaren på de 150 vanligaste frågorna i vårt frågeforum.
Vi uppgraderar
Till dig som registrerar dig i bostadskön idag
När man ställer sig i bostadskö behöver man verifiera sin mailadress som ett sista steg. När man klickar på länken i mailet kommer man tyvärr inte vidare till verifieringssidan just det. Det här kommer vara åtgärdat inom någon dag men för er som vill få er email verifierad idag kan ni byta ut en liten del av länken för att få det att fungera.
Högerklicka på länken och kopiera in den i sökfältet på din webbläsare och byt sedan ut /ledigt/sok-ledigt/ till /mitt-konto/.
Se det fetmarkerade nedan som ett exempel:
https://www.roslagsbostader.se/ledigt/sok-ledigt/?extra=pgVerifyEmail.aspx%3fclient%3d3………..
https://www.roslagsbostader.se/mitt-konto/?extra=pgVerifyEmail.aspx%3fclient%3d335554………..
Vissa problem med inloggningen
Några få personer har kontaktat oss med problem att logga in på Mina Sidor, tack för att ni tog er tid! Till dig som upplever problem rekommenderar vi dig att:
- Uppdatera din webbläsare
- Testa en annan webbläsare (exempelvis google chrome eller microsoft edge).
- Logga in från en annan enhet, exempelvis en mobil eller dator.
- Töm cacheminnet (det rensas automatiskt vartefter men du kan tömma det manuellt under inställningar)
För de allra flesta användare fungerar inloggningen bra, både med Bank-ID och med användaruppgifter. Om du har fortsatta problem att logga in trots ovan insatser, maila oss på info@roslagsbostader.se och beskriv från vilken enhet och webbläsare du försökt logga in så fortsätter vi att felsöka problemet.